زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

مقام دیدار امام حسین و عمر بن سعد





مقام دیدار امام حسین (علیه‌السّلام) و عمر بن سعد، در نیمه پایانی بازار بزرگ کربلا، در محله باب السلالمه، در فاصله حدود ۲۴۰ متری شمال حرم مطهر امام حسین (علیه‌السّلام) و در کشور عراق قرار دارد.


۱ - ملاقات و اتمام حجت




موضع‌گیری‌ها و سخنان فراوان و صریح امام حسین (علیه‌السّلام) در رد بیعت با یزید، گواه روشنی است بر این که امام حسین (علیه‌السّلام) در ملاقات‌های خویش، هم اهداف قیام خویش را که اصلاح امت و بیعت نکردن با یزید و اجابت دعوت کوفیان بود، تبیین کرد و هم با استقامت و جدّیت تمام در مقابل طرفداران یزید همچون مروان بن حکم ایستاد و هم عده‌ای نظیر زهیر بن قین و حر بن یزید ریاحی را هدایت نمود و بر جمع دیگر همچون؛ عبداللّه بن عمر، عبیداللّه بن حر جعفی و عمر بن سعد اتمام حجّت کرد.

۲ - موقعیت بنا



این مقام در نیمه پایانی بازار بزرگ، در محله باب السلالمه، در فاصله حدود ۲۴۰ متری شمال حرم مطهر امام حسین (علیه‌السّلام)، قرار دارد و گفته می‌شود محل دیدار امام حسین (علیه‌السّلام) با عمر سعد، پیش از شروع جنگ، بوده است.

۳ - تاسیس و بازسازی



این مقام در سال ۱۱۱۳ه. ق، ساخته شده و در سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۷۸ه. ق و به تازگی در سال ۲۰۰۳م، بازسازی شده است.
[۱] قریشی، عبدالامیر، مرقدها و مکان‌های زیارتی کربلا، ص١٨٢.
روی دیوار مقام، یک پنجره مشبک برای زیارت زائران، نصب شده است.

۴ - فهرست منابع



• مرقدها و مکان‌های زیارتی کربلا، عبدالامیر قریشی، ترجمه: احسان مقدس، چاپ ١، تهران، مشعر، ١٣٩١ه. ش.

۵ - پانویس


 
۱. قریشی، عبدالامیر، مرقدها و مکان‌های زیارتی کربلا، ص١٨٢.


۶ - منابع



زیارت‌گاه‌های عراق، محمدمهدی فقیه بحرالعلوم، ج۱، ص۲۴۶، برگرفته از مقاله «مقام گفت‌وگوی امام حسین (علیه‌السّلام) با عمر بن سعد».    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.